כך שיניתם את החוזה בהודעת ווטסאפ מבלי להרגיש

במסגרת עבודתי כעו"ד שעוסק בליטיגציה ומייצג לקוחות בבתי המשפט, בין היתר בסכסוכים אזרחיים ומסחריים, אני נתקל בהרבה מאוד מקרים שבהם תכתובת הווטסאפ בין הצדדים שינתה במעט, במקרה הטוב, ולחלוטין, במקרה הפחות טוב, את ההסכמות המקוריות בין הצדדים, באופן שתיקן את החוזים המקוריים או שינה אותם באופן מהותי.

כך למשל, במקרה מסוים, עיון בתכתובת הווטסאפ בין מזמין עבודה לספק לימדה שהצדדים הסכימו, גם אם מבלי משים מצד הספק, לשנות את הזמנות העבודה והשירותים בסכום מצטבר של מאות אלפי שקלים לסכומים נמוכים בעשרות מונים.

ואין מדובר רק בנחלתם של עובדים בדרגים זוטרים או בדרגי ביניים.

במקרה אחר, אגב תכתובת ווטסאפ בין שני סמנכ"לים, היה די במספר משפטים וכמה אימוג'ים על מנת לשנות את הסכם הרכש המקורי ולהפוך אותו להסכם שכירות. והנה, במקום שחברה מסוימת תרכוש מחברה אחרת ציוד בשווי מיליוני שקלים היא שכרה את אותו ציוד בסכום נמוך הרבה יותר, באופן שהרע עם החברה המשכירה.

ואלה הן כמובן רק דוגמאות בלתי ממצות.

אז כיצד קורה שהזהירות המתבקשת המאפיינת את תכתובות הדואר האלקטרוני הארגוני אינה מוצאת את מקומה גם בתכתובות הווטסאפ?

נדמה שהדברים הנכתבים במסגרת הדואר האלקטרוני הארגוני נתפסים כיותר פורמליים, בעוד שבתכתובת אישית בווטסאפ הם עשויים להיתפס כבלתי פורמליים, "סחבקיים" יותר ואולי אף כפחות מחייבים. אלא שהדברים הנכתבים והמוקלטים באפליקציה מחייבים גם מחייבים ויותר מזה, הם מתועדים היטב וממתינים להישלף בבית המשפט ביום פקודה.

יתרה מכך, לשימוש הבלתי אמצעי באפליקציית ווטסאפ דרך החשבון האישי של המשתמש יש משמעויות ארגוניות נוספות שיש לקחת בחשבון:

ראשית, הואיל וחלק מהדברים נכתבים באמצעות חשבון המצוי בטלפון הנייד האישי ולא בתיבת הדואר הארגונית, הרי שהדברים עשויים שלא להיות מתועדים כהלכה במסגרת הארגונית וחלק מהזיכרון הארגוני יכול להיאבד;

שנית, ככל שמי מהעובדים יעזוב את הארגון, הוא ייטול עמו חלק מאותו זיכרון ארגוני, על כל המשתמע מכך;

שלישית, יש להניח כי הטלפון הנייד האישי אינו מוגן באותה רמת אבטחה כמו מערכות המחשוב בארגון, וזאת כאשר הזיכרון הארגוני שלכם מצוי בתוכו.

***

הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום הליטיגציה ובעל ניסיון רב בייצוג בהליכים אזרחיים ומסחריים מורכבים וכן בסכסוכי ירושה.

האמור לעיל הוא בגדר מידע כללי וחלקי בלבד ואין לראות בדברים משום מתן ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. כל מקרה צריך להיבחן לגופו והדברים עשויים להשתנות בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה.

https://bit.ly/3QmGqMT

https://www.youtube.com/channel/UCQYxQfVpXtzUv_Zawviv4Uw