"מת אב ומת אלול": על סכסוכי ירושה והתנגדות לצוואה

בימים האחרונים מציפות את הכותרות הידיעות אודות הסכסוך המשפטי המר שהתגלע בין ילדיו הבגירים של צביקה פיק ז"ל מנישואיו הראשונים ובין ילדיו הקטינים מנישואיו השניים, באמצעות אמם, בעניין הרכוש הרב שהותיר אחריו, שלפי הפרסומים שוויו רב מאוד.

לפי הנטען בתקשורת, המריבה נסובה על הצוואה האחרונה שהניח אחריו פיק ז"ל, שלאחר מותו הוגשה לרשם הירושה בקשה לקיימה, ובמסגרתה ציווה את כל רכושו לילדיו הקטינים בלבד, ובכך למעשה נישל לחלוטין את ילדיו הבגירים.

בניגוד לפרסומים הראשונים בעניין, על כך שילדיו הבגירים לא יתנגדו לצוואה, בימים האחרונים התברר כי בנו הבכור הגיש התנגדות לצוואה בעקבות גילויים חדשים.

 

אז מהי בעצם התנגדות לצוואה ומהם הדברים שחשוב לדעת כדי למנוע סכסוכים דומים במשפחה שלכם?

 

ראשית, החוק קובע שכל המעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות לרשם הירושה בתוך 14 ימים (ניתן לבקש ארכה) וכל עוד לא ניתן צו.

לאחר הגשת ההתנגדות, רשם הירושה יעביר את התיק לבית המשפט ושם יתנהל הליך משפטי לכל דבר ועניין.

כמובן שבהתאם להוראות החוק, כל המעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות, אולם על מנת שלהתנגדות יהיה משקל, כדאי להצביע על טעמים ושיקולים ממשיים שבעטיים ייטה בית המשפט לקבל את ההתנגדות ולבטל את הצוואה.

כך למשל, אם יתברר שהמצווה לא היה כשיר מבחינה רפואית לערוך את הצוואה במועד שבו נערכה או אם יוכח שהצוואה נעשתה בנסיבות המצדיקות את ביטולה, כגון כפייה, איום או השפעה בלתי הוגנת על המצווה, בית המשפט עשוי לקבל את ההתנגדות ולבטל את הצוואה.

במקרים אחרים בית המשפט גם כן עשוי לבטל את הצוואה, אם למשל יוכח שנפלו בה פגמים המצדיקים את ביטולה או אם יתברר כי הזוכים על פי הצוואה היו מעורבים בעריכתה, ואלה הן כמובן רק דוגמאות בלתי ממצות.

במקרים מסוימים ההתנגדות מוגשת מטעמים טקטיים בלבד ועל מנת להכביד על מי שמבקש לקיים את הצוואה.

צריך לזכור שמלבד הוצאות משפטיות, התנגדות עשויה להניב רווח לצד שנושל, ודאי אם מדובר בעיזבון רחב היקף ומרובה נכסים.

ברירת המחדל של הצד שנושל היא שלא יירש דבר, בין אם לא יגיש התנגדות ובין אם בסופו של יום התנגדותו תידחה. לפיכך, דווקא ככל שבית המשפט יקבל את טענות ההתנגדות, זו עשויה להוות הצלחה ולהיטיב עם מי שמלכתחילה נושל מהצוואה.

יש לקחת בחשבון שלעיתים, רק מתוך ציפייה שהצד השני יתפשר, צדדים נוטים להתנגד לצוואה שהוגשה לקיום.

כך או כך, הליכים משפטיים מסוג זה עשויים לארוך זמן רב מאוד, ולכן הצדדים להליך יידרשו לאורך נשימה מנטלי וכלכלי. די בכך כדי להפעיל מנוף לחץ על הצדדים להגיע לפשרה.

 

על מנת למנוע הליכי התנגדות שכאלה או סכסוכים אחרים בתוך המשפחה ניתן לבצע למשל את הפעולות הבאות, ומדובר כמובן בדוגמאות לא ממצות:

ראשית, ערכו צוואות ברורות. "רצון המוריש" הוא עיקרון על בדיני הירושה ובית המשפט ייטה לקיים את רצונכם ככל שלא יהיו טעמים אחרים שיצדיקו את ביטול הצוואה.

שנית, השתדלו להיות הוגנים והמנעו מעריכת צוואות לא שוויוניות "המזמינות" התנגדות. ככל שאתם מעוניינים לערוך צוואה שכזאת, הסבירו במדויק מה עמד בבסיס החלטתכם זה ואולי אף תשקלו לעדכן את הצדדים הנוגעים בדבר עוד בחייכם.

שלישית, ככל שמצבכם הרפואי/הקוגניטיבי מוטל בספק, כדאי להצטייד בחוות דעת רפואית שאתם כשירים לערוך צוואה.

רביעית, ניתן לקבוע במסגרת הצוואה, כי מי שיתנגד לה לא יזכה לרשת מכוחה. הוראה שכזו נחשבת דרקונית במהותה אך עשויה למנוע ממי שממילא יורש על פי הצוואה להתנגד לה בניסיון להשיג הישגים ולשפר את מצבו.

***

הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום הליטיגציה ובעל ניסיון רב בייצוג בהליכים אזרחיים ומסחריים מורכבים וכן בסכסוכי ירושה.

האמור לעיל הוא בגדר מידע כללי וחלקי בלבד ואין לראות בדברים משום מתן ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. כל מקרה צריך להיבחן לגופו והדברים עשויים להשתנות בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה.

 https://bit.ly/3QmGqMT

 https://www.youtube.com/channel/UCQYxQfVpXtzUv_Zawviv4Uw